{"id":48,"date":"2021-10-15T12:23:16","date_gmt":"2021-10-15T12:23:16","guid":{"rendered":"https:\/\/sbn-cms.nl\/?page_id=48"},"modified":"2024-09-03T16:52:06","modified_gmt":"2024-09-03T14:52:06","slug":"veelgestelde-vragen","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/albetaaldeschulden.sbn-cms.nl\/veelgestelde-vragen\/","title":{"rendered":"Veelgestelde vragen"},"content":{"rendered":"\n
Met de regeling ‘al betaalde schulden’ kunt u schulden indienen die u (deels) al zelf betaald hebt met de compensatie die u eerder van de Belastingdienst ontvangen hebt.<\/p>\n
Het kabinet heeft eerder een compensatiebedrag betaald aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire. Dit bedrag was niet bedoeld om uw schulden mee af te betalen.<\/p>\n
U kunt als gedupeerde een aanvraag indienen. SBN beoordeelt dan of de betaalde schulden in aanmerking komen voor een vergoeding.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Let op: er geldt een einddatum voor het indienen van uw al betaalde schulden.<\/p>\n U kunt uw al betaalde schulden indienen tot 6 maanden nadat de definitieve beschikking vaststaat. Dit staat in de wet.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Er zijn 2 situaties waarin u aanspraak kunt maken op de regeling al betaalde schulden:<\/p>\n U kunt als gedupeerde altijd een aanvraag indienen. Uw aanvraag moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:<\/p>\n Nee dat kan niet. Alleen erkend gedupeerden die compensatie hebben ontvangen kunnen gebruik maken van deze regeling.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Dat kan alleen als u in de eerste toets aangemerkt bent als gedupeerde en hierna schulden hebt betaald met het compensatiebedrag dat u heeft ontvangen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee. Alleen u als erkend gedupeerde kunt al betaalde schulden indienen. De ontvangen compensatie staat op uw naam. Die schulden mogen wel op naam staan van uw toeslagpartner.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee u kunt geen aanvraag indienen. Als u in een schuldenregeling zit, kan uw bewindvoerder of schuldhulpverlener zich melden bij de Belastingdienst voor het afronden van dit traject. Uw schulden worden dan grotendeels afbetaald, daarom komt u niet in aanmerking voor dit loket.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt uw aanvraag indienen bij SBN (Sociale Banken Nederland). Hoe dat moet kunt u vinden op\u00a0https:\/\/herstel.toeslagen.nl\/samen-herstellen\/schulden\/kostenvergoeding-voor-bewindvoerders\/<\/a><\/p>\n\t\n We adviseren om uw al betaalde schulden altijd zoveel mogelijk voor uw einddatum door te geven. U kunt ook een verzoek tot uitstel doen. Dit kan alleen als er bijzondere omstandigheden zijn waarom het u niet lukt om uw al betaalde schulden op tijd in te dienen bij SBN. Bijvoorbeeld door ziekte of omdat het overzicht van uw schulden te complex is. Hiervoor neemt u contact op met het Serviceteam van Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) op 0800 – 2 358 358 (gratis). Een medewerker van UHT belt u dan terug en vraagt u naar uw persoonlijke situatie. U hoort binnen 4 tot 6 weken of uitstel mogelijk is.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Wanneer u uw schulden na uw einddatum indient, dan kan SBN uw schulden niet in behandeling nemen. U krijgt hier een brief over. Zijn er bijzondere omstandigheden waarom u uw schulden niet op tijd kon indienen? U kunt uw situatie toelichten in uw reactie op deze brief.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Loket Al Betaalde Schulden is niet dicht. Na uw einddatum kunt u nog schulden indienen, maar SBN kan uw schulden dan niet in behandeling nemen. U krijgt hier een brief over.<\/p>\n\t\n Dit houdt in dat de eerste betalingstermijn van de betreffende rekening\/schuld voor 1 juni 2021 verlopen moet zijn. U bent dus te laat geweest met betalen..<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Als u uw terugbetalingsverplichtingen van een krediet niet bent nagekomen, kan de kredietverstrekker het gehele krediet ineens opeisen. U krijgt dan een brief, waarin u verzocht wordt het gehele bedrag van het krediet ineens te voldoen. Dan is de gehele lening opeisbaar geworden en kunt u deze indienen. Anders kunt u alleen betalingen die u te laat heeft gedaan indienen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Dit zijn de verschillen.<\/p>\nPublieke schulden:<\/u> 1) Private schulden die ontstaan zijn tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021. Bijvoorbeeld:<\/p>\n –\u00a0 Een betalingsachterstand bij een schuldeiser, incassobureau of gerechtsdeurwaarder, die u alsnog hebt betaald.<\/p>\n –\u00a0 Een betalingsachterstand bij een financi\u00eble instelling – zoals een bank of verzekeraar – die u alsnog hebt betaald.<\/p>\n –\u00a0 Een betalingsachterstand voor alimentatie, die u alsnog hebt betaald.<\/p>\n 2) publieke schulden die voor 1 januari 2021 zijn betaald met compensatie. De schulden die bij deze instanties nog n\u00e1 1 januari 2021 openstonden zijn kwijtgescholden.<\/p>\n 3) betalingsachterstanden op geleend geld van familie en\/of vrienden die voor 1 juni 2021 zijn vastgelegd in een notari\u00eble akte of een vonnis.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Alleen betalingsachterstanden en schulden bij private schuldeisers die zijn ontstaan in de periode tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021, en voldoen aan de criteria, vallen onder deze regeling.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee. Deze private schulden komen niet in aanmerking. Wij betalen de bedragen terug van schulden die zijn ontstaan tot en met 31 mei 2021. Dat is bepaald in de Wet hersteloperatie toeslagen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee, informele schulden (zoals een lening bij familie of vrienden) worden niet afbetaald. Behalve als ze zijn vastgelegd in een notari\u00eble akte of gerechtelijk vonnis. Die is opgesteld op het moment van het aangaan van de schuld. Dan is het een formele schuld. De hoofdsom van een lening betalen we alleen af, als deze al afgelost had moeten zijn. De lening is dan in zijn geheel opeisbaar geworden.<\/p>\n <\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, dat kan als deze achterstallig was en deze achterstand is ontstaan voor 1 juni 2021. Alimentatie is geld dat u betaalt aan een ex-partner. Het is een bijdrage in de kosten voor levensonderhoud van uw ex-partner en\/of kinderen. Loopt u achter met het betalen van de partner- of kinderalimentatie? Dan is dat een alimentatie achterstand.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, schulden aan buitenlandse schuldeisers komen ook voor terugbetaling in aanmerking. Het is wel belangrijk dat u voldoende kunt bewijzen dat de schuld aan de voorwaarden van de schuldenregeling voldoet.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Dat kan als u achterliep met betalingen die opeisbaar waren voor 1 juni 2021 en als u deze achterstanden zelf voldaan hebt met uw compensatie. Voor de termijnen vanaf 1 juni 2021 blijft u zelf verantwoordelijk. Als u een geldlening bent aangegaan – bijvoorbeeld om een auto te kopen – en die in termijnen terugbetaalt, dan zien we dat niet als een schuld. Dit zien wij als een lening om in uw levensonderhoud te voorzien. Dit is een lopende verplichting die u zelf moet nakomen, zoals ook de maandelijkse betaling van energie en zorgverzekering.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U mag zakelijke en priv\u00e9schulden opvoeren. De zakelijke schulden vallen onder de de-minimisregeling. Door deze regeling is er een maximumbedrag dat uw onderneming mag ontvangen aan (staats)steun. Dit is een Europese wet. Het oplossen van uw zakelijke schulden valt hieronder.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, bij het terugbetalen van de zakelijke schulden bent u gebonden aan de de-minimisregeling. Door deze regeling is er een maximumbedrag dat uw onderneming mag ontvangen aan (staats)steun. Dit is een Europese wet. Het oplossen van uw zakelijke schulden valt hieronder. Op deze pagina<\/a> is meer informatie en de verklaring te vinden Verklaring De-minimissteun.<\/p>\n\t\n U kunt uw aanvraag ook per post indienen. Let er wel op dat dit het proces kan vertragen. Download het formulier<\/a> van de loketpagina, vul het in en stuur zoveel mogelijk informatie mee.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt als (erkend) gedupeerde met uw DigiD inloggen in het loket al betaalde schulden. Vervolgens doorloopt u alle stappen in het portaal. U moet aantonen dat u schulden hebt afbetaald na het moment dat u een compensatiebedrag heeft ontvangen. Hiervoor moet u verschillende bewijzen bij uw aanvraag uploaden.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt uw aanvraag ook per post indienen. Let er wel op dat dit het proces kan vertragen. Download het formulier<\/a> van de loketpagina, vul het in en stuur zoveel mogelijk informatie mee.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt geen schulden toevoegen aan een aanvraag die u al verzonden hebt. Wel kunt u een nieuwe aanvraag indienen. Daarop zet u dan alleen de schuld die u nog niet eerder op uw lijst heeft gezet. Deze nemen we dan ook voor u in behandeling.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt een familielid of kennis vragen om u te helpen. U kunt ook contact opnemen met uw gemeente. Via uw gemeente zijn er hulpverleners beschikbaar die u kunnen helpen om uw schulden in te dienen bij het loket. Hebt u tijdens het invullen een vraag over de informatie die u moet invullen, dan kunt u ook contact opnemen met het service center van SBN via telefoonnummer 088 1410560.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, uw gemeente kan u hierbij helpen. Maar ook met zaken als bijvoorbeeld werk, gezondheid of uw gezin. U bepaalt zelf of en welke hulp u wilt van de gemeente. Het is niet verplicht.<\/p>\n <\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee, u kunt alleen zelf inloggen met uw DigiD.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, het is mogelijk om tussendoor op te slaan en later verder te gaan. Uw gegevens blijven bewaard als u ze hebt opgeslagen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, u ontvangt een bevestiging per mail wanneer u uw aanvraag hebt ingediend. U moet deze wel zelf downloaden. Die sturen we niet toe.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja u kunt zo veel schulden toevoegen als u heeft. Mocht achteraf toch blijken dat u een schuld vergeten bent dan kunt u een nieuwe schuldenlijst aanmaken.\u00a0\u00a0\u00a0<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, als gedupeerde in de toeslagenaffaire kunt u gratis rechtsbijstand van een advocaat krijgen. U hoeft geen eigen bijdrage te betalen.<\/p>\n De advocaat kan u helpen bij bijvoorbeeld:<\/p>\n Wilt u hulp (rechtsbijstand) van een advocaat? Meld u dan aan op de website van de Raad voor Rechtsbijstand: Kinderopvangtoeslag – Rechtsbijstand<\/a>. De persoon die uw zaak behandelt bij de Belastingdienst, kan u hierbij helpen.<\/p>\n Heeft u nog vragen? Dan kunt u bellen met het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag, op telefoonnummer 0800 – 2 358 358 (gratis). Zij kunnen u verder helpen.<\/p>\n Meer informatie hierover vindt u op de website van Belastingdienst\/Toeslagen<\/a><\/p>\n\t\n Om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen, hebben we informatie van u nodig<\/p>\n Deze informatie is nodig om te beoordelen of uw aanvraag voldoet aan de regeling. Helaas kunnen we bij deze regeling voor al betaalde schulden, uw aanvraag niet beoordelen op basis van informatie van andere partijen. We zijn daarom afhankelijk van de informatie die u zelf aanlevert.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee, dat is niet mogelijk. Zonder bewijsinformatie kunnen we uw aanvraag niet in behandeling nemen. We zullen uw aanvraag dan moeten afwijzen. Wij adviseren u te proberen om bij uw schuldeiser(s) aanvullende informatie op te vragen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Dat kan alleen als u wel informatie over de schuld kunt meesturen met uw aanvraag. We kunnen dan bekijken of we voldoende informatie hebben om uw aanvraag in behandeling te nemen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt de schuldeiser een verzoek om informatie doen. Hiervoor kunt u deze brief als voorbeeld<\/a> gebruiken.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt ook een foto maken van de bewijsstukken en op die manier digitaal indienen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t De informatie over de betaling moet bestaan uit gegevens over wanneer<\/u> u de schuld hebt betaald.<\/p>\n Dit kan op 2 momenten zijn geweest:<\/p>\n of<\/strong><\/p>\n U kunt een kopie van een bankafschrift meesturen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Alimentatie is vastgelegd in een offici\u00eble overeenkomst, zoals een echtscheidingsconvenant of ouderplan. Stuur hiervan in ieder geval een kopie mee.<\/p>\n U kunt daarnaast de betalingsachterstand aantonen door een kopie van de aangiftes voor de inkomstenbelasting over die periode mee te sturen. Partneralimentatie is namelijk fiscaal aftrekbaar (voor uw ex-partner) of is fiscaal inkomen (voor u). Daarom is dit terug te vinden in uw aangifte voor de inkomstenbelasting.<\/p>\n\t\n We streven ernaar om uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling te nemen. We bekijken daarna of al het benodigde bewijsmateriaal aanwezig is en toetsen of de schulden binnen de\u00a0Wet hersteloperatie toeslagen vallen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t We streven ernaar om u binnen 6 maanden na het indienen van uw aanvraag op de hoogte te brengen. U ontvangt van ons een brief, de beschikking. Daarin staat welke schulden wij wel en niet gaan terugbetalen.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja dat kan. Als u inlogt met uw DigiD kunt u zien wat u al hebt ingediend.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Op dit moment nog niet.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Ja, zodra wij uw aanvraag in behandeling hebben en hebben beoordeeld, ontvangt u van ons een beschikking. Hierop staat of we de schuld helemaal, deels of niet gaan terugbetalen en waarom.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Als u een beschikking hebt ontvangen waarin staat dat u bedragen terugbetaald krijgt, dan ontvangt u die bedragen binnen een maand van Belastingdienst\/toeslagen op uw bankrekening.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Nee, dat kan niet.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt bezwaar maken tegen deze beslissing. Dat kunt u doen als u van ons de brief – de beschikking – heeft ontvangen. Hierin staat welke bedragen wij wel, voor een deel of niet gaan betalen aan de schuldeisers.<\/p>\n Wilt u bezwaar maken? Dan moet u dat doen binnen zes weken nadat u de brief van ons heeft ontvangen. In uw bezwaarschrift moet uw naam, burgerservicenummer (BSN), adres en telefoonnummer staan.<\/p>\n Geef ook het volgende aan:<\/p>\n -dat u bezwaar maakt;<\/p>\n -waar u het niet mee eens bent;<\/p>\n -waarom u het daar niet mee eens bent.<\/p>\n Vergeet niet om de datum, uw handtekening en het kenmerk van de brief die u heeft ontvangen, mee te sturen. Hebt u bewijsstukken? Stuur de kopie\u00ebn hiervan mee. Bewaar de originele bewijsstukken zelf. Maak ook een kopie van uw bezwaar voor uzelf.<\/p>\n Stuur uw bezwaar binnen zes weken naar:<\/p>\n Private Schulden \/ Al betaalde schulden – Kinderopvangtoeslag<\/strong><\/p>\n Postbus 1599<\/strong><\/p>\n 3500 BN\u00a0 UTRECHT<\/strong><\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Hebt u een klacht? Dan kunt u deze indienen via het klachtenformulier<\/a> van SBN.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t U kunt alleen zelf inloggen via DigiD, om toegang te krijgen tot het loket. De medewerkers van de kredietbank gaan met uw dossier aan de slag. Verder kan niemand uw dossier inzien.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Als wij alle informatie die u hebt aangeleverd hebben beoordeeld dan ontvangt u een beschikking. In deze brief staat welke bedragen we wel, niet of deels gaan vergoeden. U ontvangt de bedragen die we gaan vergoeden binnen een maand van de belastingdienst op uw bankrekening. Dit gebeurt op het bankrekeningnummer dat bekend is bij de belastingdienst toeslagen. Mocht uw rekeningnummer gewijzigd zijn, geef dit dan door via https:\/\/www.belastingdienst.nl\/wps\/wcm\/connect\/nl\/toeslagen\/content\/ik-wil-mijn-toeslagen-op-een-ander-rekeningnummer-ontvangen<\/a><\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t Als u een beschikking ontvangt waarin staat welke bedragen we gaan vergoeden ontvangt u binnen een maand dat bedrag op het bankrekeningnummer dat bekend is bij de belastingdienst toeslagen. Mocht uw rekeningnummer gewijzigd zijn, geef dit dan door via https:\/\/www.belastingdienst.nl\/wps\/wcm\/connect\/nl\/toeslagen\/content\/ik-wil-mijn-toeslagen-op-een-ander-rekeningnummer-ontvangen<\/a><\/p>\n <\/p>\n\t\n Op deze webpagina’s van Belastingdienst\/Toeslagen vindt u meer informatie over:<\/p>\n De offici\u00eble informatie over de regeling is vastgelegd in de Wet hersteloperatie toeslagen<\/a>.<\/p>\n\t\n\t\t\n\t\t De offici\u00eble informatie is vastgelegd in de Wet hersteloperatie toeslagen<\/a>.<\/p>\n\t\n\t Bel ons service center op 088-1410560.<\/p>\n Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.<\/p>\n Op sommige dagen hebben we aangepaste openingstijden. Kijk hier<\/a> voor de dagen.<\/p>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"\n
\n
\n
\n
\n\t\tOver uw einddatum\n\t<\/h2>\n\t\t\n\t\t
\n\t\tOver de schulden\n\t<\/h2>\n\t\t\n\t\t
\nDit zijn bedragen die u nog moest betalen aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, gemeenten, waterschappen, UWV, CAK, DUO, CJIB en de Sociale Verzekeringsbank. Deze schulden kunt u alleen indienen als deze voor 1 januari 2021 zijn betaald met compensatie. De schulden die bij deze instanties nog n\u00e1 1 januari 2021 openstonden zijn kwijtgescholden. Schulden die ontstaan zijn na 1 juni 2021 worden niet betaald.\nPrivate schulden:<\/u>
\nPrivate schulden zijn bedragen die u nog moest betalen aan organisaties die niet bij de overheid horen. Dat kan uw energiebedrijf, uw zorgverzekeraar of een webwinkel zijn.\nInformele schulden:<\/u>
\nEen informele schuld is geleend geld van familie en\/of vrienden die niet is vastgelegd bij een notaris. Als de lening is vastgelegd bij een notaris, is het een formele schuld.\n\t\n\t\t\n\t\t\n\t\tOver het indienen van mijn aanvraag\n\t<\/h2>\n\t\t\n\t\t
\n
\n\t\tOver het bewijzen van mijn schulden\n\t<\/h2>\n\t\t\n\t\t
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n\t\tOver de behandeling van mijn aanvraag\n\t<\/h2>\n\t\t\n\t\t
\n\t\tMeer informatie\n\t<\/h2>\n\t\t\n\t\t
\n
Hebt u een vraag?<\/h3>\n